Rynek samochodów ciężarowych

Od momentu odmrożenia rynku i zniesienia ograniczeń w rejestracjach pojazdów możemy zaobserwować dosyć szybki powrót popytu na używane samochody ciężarowe. Taka sytuacja jednoznacznie wskazuje, że rynek transportowy będzie się odradzał bazując na pojazdach używanych. Można się było tego spodziewać opierając się na doświadczeniach z poprzednich kryzysów. Aktualny poziom popytu jest określany przez importerów jako zadowalający i napawający optymizmem. Wieloletnia nadpodaż młodych ciężarówek, która mocno obniżyła ich wartości rynkowe, ogranicza ryzyko finansowe ich użytkowania i zachęca przewoźników do inwestycji w ryzykownych okolicznościach rynkowych. Duża podaż ułatwia też wybór i zakup odpowiednich pojazdów. Wciąż bardzo ważnym kryterium zakupowym pozostaje niski przebieg, który gwarantuje niezawodność eksploatacji i jest głównym czynnikiem kształtującym wartość rynkową. Jedyny problem stanowią aktualnie ciągniki typu Low-deck, na które popyt jest śladowy. Świadczy to o kłopotach przewoźników międzynarodowych i branży automotive, która nie rozpoczęła jeszcze pełnej działalności.

Fakt mocnego zainteresowania przewoźników pojazdami używanymi potwierdzają również statystyki sprzedaży nowych ciężarówek. Do maja włącznie sprzedano w Polsce zaledwie 6 589 szt. samochodów ciężarowych, co oznacza spadek aż o 51,1% rok do roku. Pomimo tego, że poprzedni rok był rekordowy, wynik sprzedaży jest bardzo znaczący. Oczywiście, pozostałe największe rynku europejskie również notują spadki, ale nie aż tak dotkliwe: Niemcy -33,4%, Francja -41%, Włochy -29,4%, Hiszpania -30,9%. Trzeba jednak pamiętać, że kryzys sprzedaży nowych ciężarówek rozpoczął się w Polsce już we wrześniu 2019 roku, a więc jest on bardziej złożonym problemem. Pandemia była tylko dodatkową okolicznością. Transport międzynarodowy przeżywa w naszym kraju wyraźny kryzys, a rynek będzie się odradzał zapewne przez dłuższy czas.

Popyt na samochody używane, ograniczona sprzedaż nowych samochodów oraz wydłużenie trwających kontraktów spowoduje brak młodych samochodów używanych na rynku w perspektywie najbliższych lat. Powinno to korzystnie wpłynąć na zmniejszenie spadków wartości używanych ciężarówek.
Póki co, pozostają one jednak dosyć znaczne. Sytuacja powinna się unormować w drugiej połowie roku, kiedy ukształtuje się ostateczny stan gospodarki.

Dane statystyczne: ACEA.

O autorze

Dział Badania Rynku

Dział Badania RynkuEurotax

Eurotax

Filtruj wiadomości