Rynek samochodów ciężarowych

Pierwsze miesiące 2018 roku potwierdzają siłę polskiego rynku samochodów ciężarowych. Nowe pojazdy nadal sprzedają się bardzo dobrze. Wynik do lutego 2018 na poziomie 4251 szt. oznacza wzrost o 19% rok do roku! W tym czasie wzrost sprzedaży r/r w całej Unii Europejskiej osiągnął 5,4% (do poziomu 57 936 szt.), pomimo, że największe rynki zanotowały spadki sprzedaży: Niemcy -0,4% r/r (13 006 szt.), a Wielka Brytania -16,7% (5 508 szt.). Solidny wzrost, oprócz Polski, odnotowały Francja (+12,3% r/r; 8 543 szt.), Włochy (+12,7%; 4 626 szt.) oraz Hiszpania (+9% r/r; 4 138 szt.).

Rynek samochodów używanych również odczuwa zwiększony popyt. Po raz pierwszy od wielu miesięcy widać na nim wyraźne ożywienie. Zmieniły się natomiast preferencje potencjalnych nabywców. Wprawdzie cały czas ogromną rolę odgrywa przebieg kupowanego pojazdu, ale widać wyraźny odwrót od pojazdów Euro 5. Decyduje o tym zaawansowany wiek, związany z tym większy przebieg, a także niewielka podaż. Natomiast najstarsze ciągniki Euro 6, z lat 2014-2015, są w stanie zaoferować korzystne parametry eksploatacyjne (niski przebieg) oraz wyraźnie staniały, stając się bardziej dostępne. Rok do roku 3-letni ciągnik siodłowy jest przeciętnie tańszy o prawie 40 tys. zł! Poza tym są w stanie zaoferować korzystne parametry eksploatacyjne (niski przebieg). To powoduje, że powoli stają się pojazdami pierwszego wyboru. Dodatkowo, widać też trend zakupu pojazdów z największymi kabinami. Wynika to z presji kierowców, którzy mają świadomość braku konkurencji na rynku i podnoszą standard użytkowanych samochodów. Generalnie, trend spadkowy wartości rynkowych pojazdów używanych wciąż się utrzymuje, ale nie jest on już tak intensywny, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Wydaje się, że rynek wtórny będzie się rozwijał, chociaż wciąż duża ilość kontraktów najmu wróży spory problem z remarketingiem najmłodszych ciągników. Na razie importerzy próbują temu zapobiec drastycznie ograniczając kontrakty typu buy-back.

Powoli rozwija się rynek pojazdów budowlanych. Po kilku latach zastoju widać zwiększone zainteresowanie wywrotkami, ale brak podaży samochodów używanych i związane z tym bardzo wysokie ceny na razie ograniczają go. Stąd może również wynikać zwiększone zainteresowanie naczepami wywrotkami.

O ile sytuacja na rynku samochodów ciężarowych wydaje się być stabilna, o tyle rynek naczep przeżywa problemy z podażą pojazdów używanych. Czas oczekiwania na nowe naczepy jest znacznie dłuższy, niż ciągniki. W niektórych przypadkach dochodzi do 12 miesięcy. Oznacza to, że naczepy nie są wymieniane w tym samym tempie, co ciężarówki, i to generuje duże braki. W oczywisty sposób wpływa to na wartości rynkowe, które gwałtownie wzrosły na początku bieżącego roku. Szczególnie dotyczy to naczep wywrotek, ale jest to widoczne również w najpopularniejszych naczepach kurtynowych. Brak naczep może być niespodziewaną barierą rozwoju rynku transportowego w Polsce.

Dane statystyczne: ACEA

O autorze

Dział Badania Rynku

Dział Badania RynkuEurotax

Eurotax

Filtruj wiadomości