Rynek samochodów ciężarowych

Pierwsze oznaki kryzysu sprzedaży na rynku samochodów ciężarowych, które pojawiły się w drugim kwartale br. znajdują potwierdzenie w koniunkturze ostatnich trzech miesięcy. Skutki spowolnienia gospodarczego w Niemczech i Europie Zachodniej uderzają wyraźnie w polski przemysł, co jest negatywną prognozą dla przyszłych wyników ekonomicznych. Skutki sytuacji wyraźnie odczuwa też już branża transportowa.

Sumaryczny wynik rejestracji nowych samochodów ciężarowych do września br. jest jeszcze na minimalnym plusie (22 088 szt., + 0,1% rok do roku), ale dynamika spadku sprzedaży zaczyna rosnąć. Oczywiście, aktualny wynik nie jest zły biorąc pod uwagę rekordowy poprzedni rok, ale prognozy są zdecydowanie negatywne. 2020 rok powinien pokazać prawdziwy potencjał rynku.

Spowolnienie sprzedaży dotyka również rynku pojazdów używanych. Pomimo wciąż ograniczonego popytu jego spadek jest również odczuwalny. To bardzo zła informacja dla oficjalnych importerów ciężarówek, których stoki są pełne używanych młodych samochodów ciężarowych, a skutki ograniczenia akcji odkupu będą widoczne dopiero za rok lub dwa. Przepełnione palce i słabnący popyt przekładają się wprost na spadek wartości rynkowych. Największe dotyczą 3-4-letnich ciągników siodłowych z większymi przebiegami, których jest najwięcej. Zanika zainteresowanie ciągnikami typu low-deck, co dodatkowo potwierdza problemy w transporcie międzynarodowym. Jedynie wywrotki utrzymują stabilną i wysoką wartość, ale jest to związane z deficytem używanych pojazdów budowlanych na rynku.

Na przełomie roku należy spodziewać się kolejnej fali spadków wartości ciągników. Rynek wszedł w cykliczną fazę spadku koniunktury, która była zapowiadana już od jakiegoś czasu. W najbliższym czasie nie widać żadnych argumentów, które pozwoliłyby odwrócić sytuację i optymistycznie spojrzeć na sprzedaż nowych pojazdów. Paradoksalnie, spadek sprzedaży nowych ciężarówek może spowodować większe zainteresowanie znacznie tańszymi w kosztach utrzymania samochodami używanymi, jednak nawet niewielki wzrost popytu nie rozwiąże problemu gigantycznych stoków.

Dane statystyczne: PZPM.

O autorze

Dział Badania Rynku

Dział Badania RynkuEurotax

Eurotax

Filtruj wiadomości