Przegląd segmentu pickupów

Pickupy stanowią jeden z najmniej znanych segmentów rynku motoryzacyjnego w Polsce. Z jednej strony są samochodami typowo użytkowymi, wybieranymi do ciężkiej pracy terenowej, a z drugiej mają grono wiernych fanów doceniających własności off-roadowe. W sprzedaży nowych samochodów w Polsce dominują jednak floty firm energetycznych i telekomunikacyjnych, często zabudowujących je specjalistycznymi nadwoziami. Prywatni użytkownicy stanowią margines rynku. Preferencje mocy jednostek napędowych przesuwają się podobnie jak w pozostałych rodzajach pojazdów użytkowych. Optymalnym zakresem mocy jest obecnie 150 – 200KM i większość producentów zapewnia taką gamę silników. Pozwalają one spełnić zarówno cele użytkowe, jak i zachować wysoką dzielność terenową. Jedynie Toyota i Isuzu pod tym względem wyraźnie odstają od konkurencji, ograniczając się do jednego 150-160-konnego silnika. Ostatecznie o wyborach zakupowych decyduje jednak nie tylko moc i cena zakupu, ale przede wszystkim doświadczenie producenta. Dlatego tak ciężko jest zaistnieć nowym graczom w tym segmencie rynku. Niedawno do stawki dołączył Volkswagen z modelem Amarok i Mercedes z X-klasą, jednak ten ostatni model jest pozycjonowany znacznie powyżej klasy popularnych (roboczych) pick-upów. Niemieccy producenci próbują zdobyć rynek, na którym na razie dominują marki azjatyckie i amerykańskie, posiadające wieloletnie doświadczenie i rozwijające swoje konstrukcje przez dziesięciolecia. Przekłada się to na niezawodność i udoskonalone rozwiązania konstrukcyjne bazujące na latach eksploatacji. Obowiązuje tu taka sama zasada, jak w przypadku innych pojazdów użytkowych. Najlepszym czynnikiem sprzedażowym jest legenda poprzednika.

a rynku nowych samochodów od kilku lat w Polsce dominuje Ford Ranger i Toyota Hilux. Ford oferuje szeroką gamę silników i wariantów, z kolei Toyota skupiła się tylko na jednej wersji silnikowej. Z porównania RV zakupu dla 36 miesięcy i 60 000 kilometrów przebiegu wynika, że numerem jeden pod tym względem jest Hilux. 53% to bardzo dobry wynik, świadczący o ogromnym zaufaniu do modelu. Niemniej, Toyota powinna zauważyć zmiany preferencji i powiększyć gamę silnikową, jeśli chce skutecznie konkurować w przyszłości. Póki co, Hilux jako jedyny łączy dużą sprzedaż z wysokim RV, co tylko potwierdza jego dominującą pozycję rynkową w segmencie. Pod względem wartości kwotowej najlepszy jest Amarok, jednak z silnikiem o o wiele większej mocy, więc nie do końca porównywalnym. Volkswagen podjął ciekawą decyzję o przejściu na silniki 3-litrowe, co wywindowało ceny i znacznie obniżyło konkurencyjność samochodu na rynku polskim, co ostatecznie odbiło się na wynikach sprzedaży.

Ilość ofert na używane pickupy jest bardzo ograniczona, co dodatkowo świadczy o bardzo niszowym charakterze segmentu. Zróżnicowane średnie czasy sprzedaży pochodzą z pojedynczych transakcji, stąd trudno traktować je całkowicie obiektywnie. Wyprzedaż nawet niewielkiej floty może zakłócić obraz rynku. Być może wraz ze sprzedażą większej ilości nowych samochodów w przyszłości ilość ofert wzrośnie, a za kilka lat pojawią się wyraźne trendy sprzedażowe wśród samochodów używanych.

Polski rynek pojazdów użytkowych wyraźnie się specjalizuje. Wciąż dominują na nim pojazdy uniwersalne, o gabarytach lub właściwościach umożliwiających wykonywanie zmiennych zadań. Z biegiem czasu widać jednak zakupy ukierunkowane na jeden konkretny cel. Taka tendencja z pewnością pomoże rozwinąć się segmentowi pickupów w przyszłości. Przy ocenie potencjału rynku trzeba także pamiętać o ich specjalistycznych właściwościach, które są podstawą decyzji zakupowych. W takiej sytuacji, przy ograniczonej podaży i popycie, wysoka RV powinna być niebagatelnym atutem sprzedażowym.

O autorze

Dział Badania Rynku

Dział Badania RynkuEurotax

Eurotax

Filtruj wiadomości