Rynek samochodów ciężarowych

Rynek nowych samochodów ciężarowych wciąż notuje dodatni wynik względem roku poprzedniego. Do marca włącznie sprzedano w Polsce 7 154 szt. ciężarówek, w tym 5 829 ciągników siodłowych, co przekłada się na wzrost +4,4% r/r. Nawet tak niewielki przyrrost należy uznać za sukces w sytuacji wysokich wyników ubiegłorocznych oraz wyraźnych sygnałów recesji pojawiających się w Europie Zachodniej. Dynamika będzie prawdopodobnie spadać wraz z upływem czasu, a powtórzenie wyników z roku 2018 będzie bardzo trudne.

Na rynku wtórnym nie widać na razie wyraźnych oznak spowolnienia, trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż pojazdów używanych rządzi się obecnie innymi prawami i w większym stopniu dotyczy przewoźników krajowych, mniej wrażliwych na zawirowania ekonomiczne za granicą, które mogą do nich dotrzeć z opóźnieniem. Póki co, popyt na używane ciężarówki niezmiennie istnieje. Wartości 3-letnich używanych ciągników są aktualnie 2-3 tys. € niższe, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W związku ze znaczną przeceną oraz rosnącymi kosztami transportu widać rosnące zainteresowanie nimi nawet wśród użytkowników samochodów nowych, dla których jest to sposób na obniżenie obciążeń finansowych. Największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się ciągniki siodłowe w wieku do 5 lat i z małymi przebiegami. Od dłuższego czasu to przebieg, a nie wiek kształtuje wartość używanych ciężarówek i sposób ich wykorzystania: mniej wyeksploatowane trafiają do transportu międzynarodowego, a z większymi przebiegami do obsługi rynku krajowego. Z tego powodu ciągniki Euro 5 stają się już standardem na kraj. Wyraźnie widać spadek popytu na wersje z niską ramą (Low-deck), które jako nowe cieszą się popularnością, natomiast na rynku wtórnym są duże problemy z ich odsprzedażą. Wciąż poszukiwane są pojazdy budowalne, ale bardzo mała podaż nie pozwala na wzrost ilości transakcji i przyczynia się do utrzymywania bardzo wysokich wartości rynkowych.

Nadchodzące miesiące pokażą, jak rynek zareaguje na sygnały płynące z Europy Zachodniej. Oczywiście, nie należy spodziewać się powtórki z sytuacji z lat 2008-2009, niemniej spadek popytu wydaje się naturalną konsekwencją. Na rynku wtórnym trend spadku wartości z pewnością będzie kontynuowany. W bieżącym roku dotrze kolejna fala pojazdów używanych, które zasilą i tak przepełnione stoki.

Dane statystyczne: PZPM.

O autorze

Dział Badania Rynku

Dział Badania RynkuEurotax

Eurotax

Filtruj wiadomości