Rynek samochodów ciężarowych

Na rynku nowych samochodów ciężarowych w Polsce nadal nie widać oznak kryzysu. Do sierpnia włącznie sprzedano 19 143 szt. nowych ciężarówek, co oznacza wzrost o 12,2% rok do roku. Wynik jest zaskakujący biorąc pod uwagę kłopoty niektórych firm transportowych, ale oznacza dużą szansę na kolejny historyczny rekord sprzedaży. Największe rynki europejskie przeżywają względną stabilizację (Niemcy 63 027 szt., + 2%, Francja 35 900 szt., + 8,9%, Wielka Brytania 32 080 szt., - 6,9%), a rynek całej Unii Europejskiej wzrósł o 4,8%, do poziomu 252 999 szt. rok do roku. Dane statystyczne: ACEA.

Sprzedaż używanych ciężarówek stabilizuje się po wakacyjnym zastoju. Popyt na ciągnik, chociaż niezbyt duży, jest na względnie stałym i przewidywalnym poziomie. Ze względu na spadek cen największym zainteresowaniem cieszą się ciągniki siodłowe Euro 6 w specyfikacji do transportu międzynarodowego z lat 2014-2015. Warunkiem szybkiej sprzedaży jest, jak zwykle, niski przebieg. Póki co, nie widać problemów z popytem na ciągniki typu Low Deck, co sugeruje wciąż dobrą kondycję transportu międzynarodowego. Zaskakuje nadal spore zainteresowanie ciągnikami Euro 5, ale dotyczy ono wyłącznie pojazdów z niskimi przebiegami. Ceny najmłodszych roczników (2012-2013) praktycznie stanęły w miejscu, a dystans cenowy między normami Euro 5 i 6 zmniejsza się co raz bardziej. Do zakupu ciągników Euro 5 przekonuje prostota techniczna oraz mała różnica w niemieckim mycie między Euro 5 i 6, co zapewnia wciąż konkurencyjne koszty eksploatacji.

Pomimo sygnałów o spadającej rentowności firm sektora transportowego na razie nie widać żadnych oznak załamywania się rynku. Stoki wciąż są zasilane dużymi ilościami samochodów używanych napływającymi po kontraktach krótkoterminowych, co zdecydowanie niekorzystnie odbija się na ich wartości rynkowej i będzie z pewnością przyczyną kolejnych obniżek. Aktualne ceny utrzymują się poniżej średniego poziomu cen w Europie, co powoduje, że na rynku mamy dostępne tańsze pojazdy pochodzenia polskiego i znacznie droższe importowane, ale mające również swoich amatorów. Powoduje to duże zróżnicowanie ostatecznych cen transakcyjnych.

Podobną sytuację widać w branży budowlanej. Kłopoty firm nie wpływają negatywnie na popyt na używane pojazdy konstrukcyjne. Ich drastyczny brak na rynku wtórnym powoduje utrzymywanie się wysokich wartości używanych wywrotek i betonomieszarek.

Rynek używanych naczep, po gwałtownym wzroście popytu na początku roku, również się stabilizuje, a ceny zaczynają powoli spadać. Sprzedaż nowych naczep osiągnęła poziom 18 147 szt. (do września włącznie), czyli wzrosła o 12,1% r/r. Wygląda na to, że producenci i importerzy uporali się z problemami produkcyjnymi z początku roku, a dostępność nowych naczep uruchomiał ich cykliczną wymianę i zwiększyła podaż na rynku wtórnym. Dane statystyczne: PZPM.

O autorze

Dział Badania Rynku

Dział Badania RynkuEurotax

Eurotax

Filtruj wiadomości